Internet verandert tv

Geplaatst door op apr 5, 2013 in weblog | 0 reacties

Internet verandert tv

Na de eerste televisie in de jaren vijftig en de kleurentelevisie eind jaren zestig / begin jaren zeventig zitten we nu dus in het digitale tijdperk, wat de volgende aardverschuiving is in televisieland. Deze veranderingen zorgen er voor dat mensen anders tv zijn gaan kijken. En ook voor de omroepen en zenders is de wereld veranderd, waardoor de manier waarop er tv wordt gemaakt ander is geworden.

Vroeger zaten we op de bank en keken we tv. Met miljoenen tegelijk naar hetzelfde programma, want er was nog niet zo veel keuze. Een of twee zenders, daar moesten we het mee doen. Tegenwoordig zijn er tig zenders, kunnen we spoelen, zappen en dempen. We kunnen live kijken, opnemen en terug kijken, we kunnen kijken op tv, laptop, tablet en telefoon.

Reclame inkomsten

Door te spoelen, te zappen en te dempen kunnen consumenten de commercials  erg makkelijk omzeilen. De reclame inkomsten zijn het afgelopen jaar dan ook gedaald volgens het TV Jaarrapport.  Opgenomen programma’s worden doorgespoeld, een reclameblok is een mooi moment om te zappen, even naar de wc te gaan of koffie te zetten, en het geluid wordt uitgezet.

Het nieuwe televisie kijken

In plaats van met de hele familie op de bank, zit moeder daar in het eentje. Vader kijkt aan tafel een uitzending terug op zijn laptop, dochter ligt op bed online filmpjes op haar smartphone te kijken en zoonlief zit op zolder in zijn bureaustoel illegaal gedownloade series op zijn laptop te kijken.

Toch dalen de totale inkomsten van omroepen en zenders niet heel  hard. Natuurlijk blijven de commercials op tv bestaan, maar ook online valt er tegenwoordig wat te verdienen. Een programma tergkijken op uitzendiggemist of rtlXL gaat niet meer zonder een commercial, aan het begin of tussendoor en de commerciële omroepen vragen soms zelfs geld voor het terugkijken van programma’s.

NPO

Het online gedeelte van tv kijken is zo belangrijk geworden, dat het een van de belangrijkste redenen is dat de publieke omroep een grootschalige naamswijziging gaat doorvoeren. Alle tv zenders, radiozenders, de site, de app, het krijgt allemaal dezelfde naam; NPO. Hierdoor denken ze online makkelijk vindbaar te zijn, met herkenbaar tegeltje naast YouTube en Google. Er is veel kritiek, maar de beslissing is genomen, de publieke omroep wil ook online kunnen concurreren.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>