De Nike Air Max reclames

Geplaatst door op nov 29, 2013 in weblog | 0 reacties

De Nike Air Max reclames

Velen van ons herinneren zich de eerste Nike Air Max (1987) en de vele modellen die daarna volgden, niet in de laatste plaats door de briljante reclames van het merk waarin vele topsporters de revue passeerden, zoals Rafael Nadal, Roger Federer en Ronaldinho. Ook beroemde filmregisseurs zoals David Fincher, Spike Lee en Robert Rodriguez hebben zich beziggehouden met reclames voor Nike.

Nog niet zo lang geleden was het de beurt aan Wesley Sneijder. Hij werd gevraagd voor een nieuwe versie van de casual Nike Air Max 90 schoen in het kader van de campagne ‘I am the Rules’. In het promofilmpje legt de sterspeler uit dat hij altijd al graag op Nike Air Max liep zodat hij zich langer voelde op de schoenen. Hij zou al van zeer jonge leeftijd veel sneakers hebben, waaronder Nikes.

Maar wat maakt de schoen zo populair? De Nike Air Max schoen was in eerste instantie bedoeld als hardloopschoen. De serie werd opgericht als opvolger van de Air Stab-serie. De Air Stab was de eerste schoen met een zoolvulling van lucht. Het duurde niet lang voordat Nike Air Max wereldwijd aansloeg. Zo ontdekte bijvoorbeeld de hiphoppers de schoen en kreeg deze al snel een cultstatus. De schoen had in de jaren 90 tevens een grote rol in de gabber scene.

nike-air-max-glas-in-lood

De schoen is tegenwoordig niet alleen populair onder hardlopers, hiphoppers en gabbers, maar eigenlijk onder alle mensen die gaan voor een ‘urban style’ en comfortabele schoenen willen dragen. Omdat de serie zo’n grote impact heeft, blijft Nike voordurend nieuwe modellen lanceren. De types onderscheiden zich door een verschillende demping, zoals de Tube Air of de Total Air. Om de uitgebreide collectie te zien neem je bijvoorbeeld een kijkje bij PRO Shoes.

Een verzameling van verschillende commercials van Nike Air Max door de jaren heen vind je hier.